Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència al CEAB

Amb l’objectiu d’aconseguir l’accés i la participació plena i equitativa en la ciència per a totes les dones i nenes, la igualtat de gènere i el seu empoderament, el 15 de desembre de 2015 l’Assamblea General de Nacions Unides va proclamar l’11 de febrer com a Dia Internacional de la Dona i la Nena en  la Ciència.

Encara actualment, les dones i les nenes troben barreres de molts tipus i a vegades molt subtils, que dificulten la seva presència en la ciència, una cosa que es fa especialment palesa en la tria dels estudis científics i tecnològics per part de les nenes.

La celebració d’aquest dia és una oportunitat per organitzar activitats que ajudin a visualitzar la feina de les científiques, donar referents femenins i reforçar els estereotips positius en els àmbits científico-tècnics.

Des del CEAB, on les dones representen la meitat de la plantilla, hi volem contribuir apropant les nostres investigadores a diferents centres educatius perquè comparteixin amb l’alumnat no només quina és la seva recerca, sinó  les seves experiències, què les va impulsar a estudiar ciències, o què les ha portat a acabar dedicant-s’hi. Els estudis ens diuen que és abans dels 10 anys quan nens i nenes comencen a percebre certes feines com a més masculines o més femenines. Per això, és important que tinguin referents, també femenins, en tots els camps del coneixement, incloses la ciència i la tecnologia. Haver tingut l’oportunitat de tenir aquests referents, independentment del que es dediquin de grans, els hi haurà servit d’eina per poder triar, des del coneixement, a què es volen dedicar en el futur.

Aquest és el tercer any que el CEAB participa en aquesta iniciativa i 9 investigadores s’hi ha adherit. Els centres on aniran a compartir amb l’alumnat les seves experiències i les oportunitats que els hi ha ofert el món de la recerca científica estan repartits per municipis com Blanes, Lloret de Mar, Pineda de Mar, Canet de Mar, Tordera, Hostalric i Breda.

L’objectiu final és qüestionar estereotips i remoure complexos adquirits per tal de que noies i nois es reconeguin en peu d’igualtat de capacitats envers la ciència i la tecnologia. No es tracta tant de despertar vocacions -que també-, sinó d’afavorir que la igualtat entre els sexes que mostren els resultats de l’Informe PISA es reflecteixin efectivament en futures carreres professionals.