11F. Les activitats del CEAB pel Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència

Amb l’objectiu d’aconseguir l’accés i la participació plena i equitativa en la ciència per a totes les dones i nenes, la igualtat de gènere i el seu empoderament, el 15 de desembre de 2015 l’Assamblea General de Nacions Unides va proclamar l’11 de febrer com a Dia Internacional de la Dona i la Nena en  la Ciència.

Encara actualment, les dones i les nenes troben barreres de molts tipus i a vegades molt subtils, que dificulten la seva presència en la ciència, una cosa que es fa especialment palesa en la tria dels estudis científics i tecnològics per part de les nenes.

La celebració d’aquest dia és una oportunitat per organitzar activitats que ajudin a visualitzar la feina de les científiques, donar referents femenins i reforçar els estereotips positius en els àmbits científico-tècnics.

Des del CEAB, on les dones representen la meitat de la plantilla, hi volem contribuir apropant les nostres investigadores a diferents centres educatius perquè compateixin amb l’alumnat no només quina és la seva recerca, sinó  les seves experiències, què les va impulsar a estudiar ciències, o què les ha portat a acabar dedicant-s’hi.

Ens aproparem a l’alumnat de 2on d’ESO de l’ Institut SUNSI MÓRA de Canet de Mar, on la María López-Acosta farà la xerrada  “Quan sigui gran seré científica: una carrera vora el mar”, i compartirà amb l’alumnat les seves experiències i les oportunitats que li ha ofert el món de la recerca científica.

També ens trobarem amb els alumnes de 4art d’ESO i Batxillerat de l’Institut de Vidreres, on l’Helena Guasch els hi farà la xerrada “L’ecologia dels rius, una bona excusa per investigar i reflexionar sobre la seva conservació”. Els hi parlarà dels valors que aporta la ciència en l’aprenentatge, i el camí que ha hagut de recórrer ella com a dona per arribar a ser  Investigadora del CEAB.

I també volem arribar als més petits i petites. Els estudis ens diuen que és abans dels 10 anys quan nens i nenes comencen a percebre certes feines com a més masculines o més femenines. Per això, és important que tinguin referents, també femenins, en tots els camps del coneixement, incloses la ciència i la tecnologia. Haver tingut l’oportunitat de tenir aquests referents, independentment del que es dediquin de grans, els hi haurà servit d’eina per poder triar, des del coneixement, a què es volen dedicar en el futur.

Un altre centre que rebrà investigadores del CEAB és l’Escola Mn. J. Batlle (Blanes). Ensenyaran a fer de la ciència en femení quelcom proper i quotidià, a través de diferents activitats: contes explicant la vida de científiques, trobades amb l’alumnat i moltes altres activitats organitzades conjuntament amb l’escola. Aquest 11 de febrer volem posar la llavor d’una cultura científica també amb perspectiva femenina.

Com a aperitiu d’aquest Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, el dia 23 de gener vam tenir el plaer de comptar amb la Núria Salan, una divulgadora de referència en el món de la tecnologia, “Enginy (in) visible”, i presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia.  Núria Salan desenvolupa, a més d’una reputada tasca docent i investigadora, una intensa activitat divulgadora entre els i les adolescents, amb trets d’insubmisa militància. Objectiu: qüestionar estereotips i remoure complexos adquirits per tal de que noies i nois es reconeguin en peu d’igualtat de capacitats envers la ciència i la tecnologia. No es tracta tant de despertar vocacions -que també-, sinó d’afavorir que la igualtat entre els sexes que mostren els resultats de l’Informe PISA es reflecteixin efectivament en futures carreres professionals. Si més no, crear consciència de que, com aconsella la intel·ligència científica, és preferible caminar amb un dubte que amb un mal axioma.