Avancem un pas més, els projectes arriben a l’aula

El Tàndem format per l’Escola Mossèn Joan Batlle de Blanes i el CEAB-CSIC segueix amb el compromís per la innovació educativa a través de la ciència. Enguany una de les apostes més grans ha estat la d’incorporar l’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) lligats a la ciència a tots els cursos. En els projectes, a més de treballar continguts, es mouen moltes altres coses importants per l’aprenentatge com són el treball cooperatiu, el pensament crític, la motivació, el compromís, el respecte, la convivència…

Nens i nenes d'infantil recreant el paisatge antàrtic.
Nens i nenes d'infantil recreant el paisatge antàrtic.
Els alumnes de 4art relacionen els processos del cicle de l'aigua reproduint-lo a petita escala.
Els alumnes de 4art relacionen els processos del cicle de l'aigua reproduint-lo a petita escala.

Aprenentatge Basat en Projectes (ABP): d’infantil a primària

Els nens i nenes d’infantil s’han acostat a la figura d’una científica, la Pepita Castellví, per conèixer no només com és l’Antàrtida, sinó estimular-los a explorar i experimentar al voltant dels diferents estats de l’aigua.
A primària els temes ens els quals s’ha treballat van des de comprendre a què respon la forma i color dels peixos que tenim aprop, fins a esbrinar quins criteris es fan servir per classificar els animals i fer la transferència al disseny d’un joc de taula.
Comprendre com funciona el cicle de l’aigua i els fenòmens que hi tenen lloc s’ha enfocat també d’una manera transversal. S’ha proposat un projecte que que té per eix central per a prendre consciència de la importància que té l’aigua potable i l’actitud de responsabilitat que ens demana.

Els alumnes posen en comú els coneixements previs que tenen dels peixos.
Els alumnes posen en comú els coneixements previs que tenen dels peixos.
Observant de ben a prop els òrgans interns del verat i el llenguado.
Observant de ben a prop els òrgans interns del verat i el llenguado.

Davant d’una problemàtica global com la dels residus plàstics i que ens afecta també a nivell local que hi podem fer? Aquest és un dels reptes científics que tenim actualment i que a través de la ciència ciutadana ha arribat als alumnes de 5è. Aprendre sobre contaminants, però sobretot participar en un mostreig científic recollint dades que serviran per avaluar l’arribada de micro-plàstics a la platja de Blanes serveix per millorar la implicació dels  alumnes en el propi aprenentatge.
L’anàlisi de la dieta d’una òliba servirà per trobar les relacions que s’estableixen entre els organismes i entendre la complexitat de les xarxes alimentàries a la natura. En una de les activitats els propis alumnes menjaran o seran menjats, una manera d’aprendre més vivencial i engrescadora.

Ben concentrats classificant el contingut de les egagròpiles d'òliba.
Ben concentrats classificant el contingut de les egagròpiles d'òliba.
Observació a la lupa dels ossos trobats per identificar de quin animal són.
Observació a la lupa dels ossos trobats per identificar de quin animal són.

A la web de l’escola podreu anar seguint el desenvolupament dels projectes.