CIÈNCIA CIUTADANA A LES ESCOLES: MOSQUITO ALERT HI PARTICIPA!

Ahir 5 de maig va tenir lloc l’acte de tancament del projecte: Ciència Ciutadana: Recerca i Educació (Recercaixa). El projecte té l’objectiu d’avaluar la introducció de la ciència ciutadana a les escoles com a mecanisme innovador en l’aprenentatge de la ciència, la tecnologia i la matemàtica i com una oportunitat única d’introduir a l’alumnat en aquestes matèries com a activitats socials i vives.
Durant dos mesos (desembre 15-gener 2016) una plataforma formada per cinc grups de recerca de Catalunya d’àmbits diversos, i que ja feien ciència ciutadana, ha col·laborat amb 11 instituts per involucrar als alumnes a participar en els seus projectes. Han estat més de 500 alumnes des de 1er fins a 4art d’ESO.

Atrapa el Tigre (actualment Mosquito Alert) hi ha participat en dos instituts: l’Institut de Tordera i l’Escola Garbí Pere Vergés de Barcelona.

El projecte Mosquito Alert és un sistema d’alerta ciutadana per investigar, seguir i controlar l’expansió de dues espècies de mosquit (mosquit tigre i mosquit de la febre groga). Amb l’app Mosquito Alert la ciutadania pot ajudar als científics a detectar adults de mosquits i els seus llocs de cria.
Tant professors com alumnes han valorat l’experiència com a molt positiva. Els alumnes han presentat al Cosmocaixa com ho han viscut i el què han après a la resta de companys d’altres instituts que han participat en els diferents projectes. El contacte directe amb els científics del projecte, la recollida de dades (possibles punts de cria del mosquit), l’utilització de l’app i la visualització i validació en el mapa ha motivat als alumnes a implicar-se en la recerca científica. A l’hora, han après com diferenciar el mosquit tigre, quan i com va arribar a Catalunya, com són els llocs on cria, i han entès la necessitat de controlar les seves poblacions.

El potencial de la ciència ciutadana en l’àmbit educatiu és evident. En aquest projecte hem vist com des del mateix punt de partida cada institut ha arribat a diferents propostes finals: des de l’elaboració d’un mapa per fer el seguiment i prevenció dels punts de cria de mosquit dins la pròpia escola (Escola Garbí) fins a la localització dels punts de cria al barri per part dels alumnes de l’Institut de Tordera. Aquests darrers han aconseguit implicar a l’administració local perquè millori la gestió de la problemàtica del mosquit tigre al poble, i han rebut la visita del mateix alcalde!

Ha estat encoratjador veure com els mateixos alumnes han valorat el fet de poder fer ciència d’una manera divertida, innovadora i que fomenta el treball en grup. A més, han valorat positivament poder participar en un projecte de ciència real i l’oportunitat d’aprendre fent activitats fora de l’aula. S’ha despertat en molts d’ells, a partir d’aquesta experiència, la responsabilitat i el compromís per a controlar les poblacions de mosquit tigre. L’enhorabona a tots, a seguir endavant!