Avancem un pas més, els projectes arriben a l’aula

El Tàndem format per l’Escola Mossèn Joan Batlle de Blanes i el CEAB-CSIC segueix amb el compromís per la innovació educativa a través de la ciència. Enguany una de les apostes més grans ha estat la d’incorporar l’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) lligats a la ciència a tots els cursos. En els projectes, a més de treballar continguts, es mouen moltes altres coses importants per l’aprenentatge com són el treball cooperatiu, el pensament crític, la motivació, el compromís, el respecte, la convivència…

Nens i nenes d'infantil recreant el paisatge antàrtic.
Els alumnes de 4art relacionen els processos del cicle de l'aigua reproduint-lo a petita escala.

Aprenentatge Basat en Projectes (ABP): d’infantil a primària

Els nens i nenes d’infantil s’han acostat a la figura d’una científica, la Pepita Castellví, per conèixer no només com és l’Antàrtida, sinó estimular-los a explorar i experimentar al voltant dels diferents estats de l’aigua.
A primària els temes ens els quals s’ha treballat van des de comprendre a què respon la forma i color dels peixos que tenim aprop, fins a esbrinar quins criteris es fan servir per classificar els animals i fer la transferència al disseny d’un joc de taula.
Comprendre com funciona el cicle de l’aigua i els fenòmens que hi tenen lloc s’ha enfocat també d’una manera transversal. S’ha proposat un projecte que que té per eix central per a prendre consciència de la importància que té l’aigua potable i l’actitud de responsabilitat que ens demana.

Els alumnes posen en comú els coneixements previs que tenen dels peixos.
Observant de ben a prop els òrgans interns del verat i el llenguado.

Davant d’una problemàtica global com la dels residus plàstics i que ens afecta també a nivell local que hi podem fer? Aquest és un dels reptes científics que tenim actualment i que a través de la ciència ciutadana ha arribat als alumnes de 5è. Aprendre sobre contaminants, però sobretot participar en un mostreig científic recollint dades que serviran per avaluar l’arribada de micro-plàstics a la platja de Blanes serveix per millorar la implicació dels  alumnes en el propi aprenentatge.
L’anàlisi de la dieta d’una òliba servirà per trobar les relacions que s’estableixen entre els organismes i entendre la complexitat de les xarxes alimentàries a la natura. En una de les activitats els propis alumnes menjaran o seran menjats, una manera d’aprendre més vivencial i engrescadora.

Ben concentrats classificant el contingut de les egagròpiles d'òliba.
Observació a la lupa dels ossos trobats per identificar de quin animal són.

A la web de l’escola podreu anar seguint el desenvolupament dels projectes.