El CEAB acosta la recerca a la ciutadania en motiu de la Setmana de la Ciència

750 persones han participat en alguna de les activitats proposades pel CEAB durant la Setmana de la Ciència.

Un any més, èxit de la Jornada de Portes Obertes amb la visita de 500 alumnes d’escoles i instituts de la zona.

Blanes, 23 de novembre del 2016. Al llarg de la Setmana de la Ciència, el Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC) ha dut a terme diferents activitats destinades a apropar la seva recerca als vilatans de Blanes i de les poblacions veïnes. El resultat: un èxit, una gran satisfacció per a tots els qui ho hem fet possible i una forta motivació per a continuar generant noves propostes.

Unes 750 persones han participat en alguna d’aquestes activitats i ens complau que, una vegada més, haguem acostat la ciència, la divulgació i el CEAB a tantes persones. Sobretot a les futures generacions de científics.

El tret de sortida el va donar la Jornada d’Avenços en Ecologia, que va tenir lloc el divendres 11 de novembre, amb la presència al centre de més de 100 ecòlegs experts en diferents àmbits. En Jordi Catalan, ecòleg especialitzat en evolució i canvi global i expert en ecologia d’estanys d’alta muntanya, és el creador i organitzador d’aquestes jornades des del seu inici ara fa 13 edicions. En aquesta ocasió va reunir a 5 ponents de diferents institucions científiques catalanes i una de Madrid que van tractar temes com el microbioma dels oceans o els efectes de la sequera en boscos tropicals.

Durant tota la setmana, el hall del CEAB va acollir una exposició de l’Enric Sagristà, investigador predoctoral del centre, que mostrava com es pot utilitzar la fotografia històrica comparada amb l’actual per a estudiar els canvis que han sofert les zones costaneres amb el pas dels anys, com és el cas de Blanes. Els visitants van poder gaudir-ne i veure els efectes que han tingut les diverses actuacions que han convertit a la platja de s’Abanell de Blanes i la desembocadura del riu Tordera en el que són ara.

Poc més de 50 persones, inclosos varis pescadors, representats de clubs i federacions de pesca i d’empreses del sector, van assistir el dimarts 15 a la xerrada de presentació del projecte PECES, el primer estudi global de la pesca marítima recreativa i esportiva del litoral espanyol. L’Ana Gordoa i el Jordi Boada, els investigadors del CEAB que hi treballen, ens van explicar en què consistia la recerca que feien i les possibilitats que proporcionen aquests estudis a l’hora de conèixer l’estat de salut de les comunitats de peixos que es pesquen en tot l’estat. Van poder-ne presentar alguns dels primers resultats i es va crear un debat constructiu amb els assistents molt interessant i profitós.

El 16 i 17 de novembre van ser els dies que vam dedicar a la Jornada de Portes Obertes, una jornada que ja fa molts anys que es fa durant la Setmana de la Ciència i que, any rere any, duu a més visitants a les nostres instal·lacions. En aquesta edició, s’ha seguit transmetent a tots els participants la importància de la recerca científica i la feina que fan els investigadors.

Uns 500 alumnes de diverses escoles i instituts de Blanes i d’altres municipis de la zona van apropar-se fins al CEAB per conèixer què és, què s’hi fa, què s’hi estudia i perquè. Diversos investigadors van explicar de manera pràctica i dinàmica els projectes actuals en els quals treballen. A les tardes, el torn de les visites guiades va ser pels 60 adults i famílies que van voler descobrir la ciència que es fa tan a prop de casa seva.

 

Els estudis del CEAB que els alumnes van poder conèixer més a fons

Els rius i les activitats urbanes. Les simples accions quotidianes i tot allò que llencem pel vàter que no sigui paper tenen un gran impacte sobre els ecosistemes aquàtics. L’aigua, cada cop més, és un bé escàs i urgeix fer-ne una bona gestió i assegurar-ne la bona qualitat per a usos quotidians. Amb aquesta introducció, els investigadors dels rius urbans del centre mostraven als alumnes que si mantenim els rius en bon estat són capaços d’autodepurar els contaminants que les depuradores no poden eliminar i que queden a l’aigua.

Ecosistemes aquàtics d’alta muntanya del Pirineu. Per conèixer els estanys pirinencs,  se’ls va mostrar com son aquests ecosistemes, perquè són tant únics i rars a parts iguals, quins organismes hi viuen i els efectes que ocasiona la introducció de peixos invasors. Els visitants van poder veure la diferència que hi ha, a simple vista, entre un estany sa i un altre on la xarxa tròfica s’ha alterat per un peix invasor i les aigües han perdut la transparència i la biodiversitat.

Comunitats marines costaneres. A l’hora d’explicar quins són els motius principals de la degradació dels hàbitats costaners es van reproduir en aquaris tres situacions diferents. En un d’ells, els alumnes podien veure com és un ecosistema sa i que presenta una alta biodiversitat.

Un altre, amb aigües contaminades i un tercer on s’apreciaven les conseqüències de la sobrepesca que, entre d’altres perjudicis, provoca l’augment exagerat de les poblacions de garotes i una disminució de la biodiversitat.

La problemàtica dels residus plàstics al mar. Som prou conscients de la problemàtica dels plàstics al mar i com afecten als animals que hi viuen?  A través d’aquesta pregunta els alumnes van poder reflexionar sobre aquest tema i veure com a través de petites accions poden contribuir a minimitzar-lo.

 

Per a més informació:

 Anna Oliver – Equip de Comunicació del CEAB-CSIC

comunicacio@ceab.csic.es – 972 33 61 01 / 622 63 86 20