Dia Internacional de la dona i la Nena en la Ciència 2021

Amb l’objectiu d’aconseguir l’accés i la participació plena i equitativa en la ciència per a totes les dones i nenes, la igualtat de gènere i el seu empoderament, el 15 de desembre de 2015 l’Assemblea General de Nacions Unides va proclamar l’11 de febrer com a Dia Internacional de la Dona i La Nena en  la Ciència.

Encara actualment, les dones i les nenes troben barreres de molts tipus i a vegades molt subtils, que dificulten la seva presència en la ciència, una cosa que es fa especialment palesa en la tria dels estudis científics i tecnològics per part de les nenes.

Segons la UNESCO, a escala mundial, les estudiants que cursen estudis superiors dins de l’àmbit de les ciències, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques (STEM) només representen un 30%. En tot el món, la presència de dones és particularment baixa en el camp de la tecnologia de la informació i les comunicacions (TIC), amb un 3%. Les ciències naturals, matemàtiques i estadística compten amb un 5% de les dones i, en enginyeria i construcció amb un 8%.

Perquè les polítiques i els programes en matèria d’igualtat de gènere siguin realment transformadors, d’eliminar els estereotips de gènere mitjançant l’educació, canviar les normes socials, promoure models positius de dones científiques i sensibilitzar les més altes instàncies de presa de decisions . Hem d’aconseguir no solament que les dones i les nenes participin en els àmbits de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (STEM), sinó que a més estiguin capacitades per dirigir i innovar, i que compten amb el suport de polítiques laborals i cultures institucionals que en garanteixin la seguretat, tinguin en compte les seves necessitats com a mares i les incentivin per avançar i prosperar en aquestes carreres, Audrey Azoulay, Directora General de la UNESCO i Phumzile Mlambo-Ngcuka, Directora Executiva de ONU-Mujeres.

Els prejudicis i els estereotips de gènere que s’arrosseguen des de fa molt temps continuen mantenint a les nenes i dones allunyades dels sectors relacionats amb la ciència. Un estudi realitzat el 2015 per l’Institut Geena David titulat “Gender Bias Without Borders” (Prejudicis de gènere sense fronteres) mostra que la representació en les grans pantalles de les dones que treballen en l’àmbit científic es limita només a un 12%.

La celebració d’aquest dia és una oportunitat per organitzar activitats que ajudin a visualitzar la feina de les científiques, donar referents femenins i reforçar els estereotips positius en els àmbits científic-tècnics. La iniciativa persegueix superar la bretxa de gènere en l’àmbit científic.

Les dones representen menys del 30% del personal investigador del món. A Espanya, ocupen només el 25% de les places de catedràtiques. I, tot i que en el CEAB un 48% del personal són dones, és a dir, quasi la meitat, quan mirem els llocs de presa de decisions i els estadis més avançats de la carrera científica, el percentatge de dones disminueix.

Les activitats del CEAB #11F2021

Aquest és el quart any que el CEAB participa en aquesta iniciativa i 11 investigadores s’hi han adherit. Els centres on aniran a compartir amb l’alumnat les seves experiències i les oportunitats que els hi ha ofert el món de la recerca científica estan repartits per municipis com Blanes, Pineda de Mar, Canet de Mar,  Hostalric i Breda.

L’objectiu final d’aquestes xerrades és qüestionar estereotips i remoure complexos adquirits per tal que noies i nois es reconeguin en peu d’igualtat de capacitats envers la ciència i la tecnologia. Apropar la ciència a les escoles de mà d’investigadores també permet visibilitzar la tasca i el rol de les dones en els àmbits científic-tecnològics i crear referents femenins per a les noves generacions.

A banda, d’aquestes xerrades, algunes investigadores han participat també en altres activitats: