Nou projecte Microplastic watchers

El plàstic està present en gairebé tots els aspectes de la vida quotidiana i, malauradament, és cada vegada més freqüent al medi natural. Com ja sabeu, ara el trobem a boscos, rius i mars, de mides petites i grans, i procedents de qualsevol lloc. Des del CEAB, fa temps que treballem amb el projecte Plastic 0, de la plataforma de ciència ciutadana Observadors del Mar, amb el qual buscàvem plàstic a la sorra de les platges amb l’ajuda dels alumnes de diferents escoles catalanes.

Aquest projecte no ha parat de créixer i evolucionar i, per això, ara ha hagut de mutar en un projecte encara més gran. Li hem canviat el nom. Es dirà Microplastic watchers, és a dir ‘Observadors de microplàstics’ i seguirà unint la recerca científica, l’aprenentatge i la conscienciació. Encara dins de la plataforma d’Observadors, el projecte permetrà que la ciutadania s’involucri en el diagnòstic sobre la presència i tipus de microplàstics a les platges del litoral.

Actualment, hi ha més de 3700 nois i noies de més de 50 centres educatius de primària i de secundària. A través d’una important xarxa d’estacions de mostreig, aquests alumnes col·laboren mensualment fent mostrejos a 25 platges de les costes de Girona, Barcelona, Tarragona i de les Illes Balears.

L’objectiu del projecte, que es lidera des del CEAB amb col·laboració de l’Institut de Ciències del Mar, és, per una banda, diagnosticar la presència, quantitat i tipus de plàstic de mida petita que trobem a les platges. I per l’altra, provocar la reflexió i conscienciació dels i les alumnes sobre l’ús que fan dels plàstics i els canvis que hem de fer en la nostra manera d’utilitzar-los.

Per als centres educatius, participar en un projecte de ciència ciutadana, dóna la oportunitat a experimentar la ciència real dins de les mateixes aules. I pels científics, la recollida de dades donarà resposta a preguntes com ara: quina composició de microplàstics hi ha, la seva mida, si hi ha diferències de concentració entre les diferents platges mostrejades o quina influència té l’orientació o forma de la platja en la presència de microplàstics que té. De manera que tots hi guanyem!

Als centres que s’impliquen en el projecte, es fa una formació al professorat on se’ls explica el context i objectius del projecte i com l’han de desenvolupar amb els seus alumnes per tal que la recollida de dades sigui rigorosa i comparable. És a dir, que els investigadors la puguin fer servir com si les dades les haguessin recollit ells mateixos. I a més, tenen flexibilitat perquè cada centre adapti el projecte a les seves necessitats i es puguin treballar matèries tan transversal com l’àrea científica, tecnològica, social, matemàtica, artística i, fins i tot, històrica.

Per altra banda, pels alumnes el projecte permet canviar el seu espai d’aprenentatge i traslladar-lo a la platja. Allà és on recullen diverses mostres de sorra superficial que després analitzaran ells mateixos a l’aula per fer-ne una classificació per mida i tipologia. Finalment, podran fer arribar les dades obtingudes als científics a través de la web d’Observadors del Mar.

Amb el temps, a més, ens hem adonat de que els propis alumnes es converteixen en portaveus de la problemàtica dels plàstics i, més concretament, dels de mida petita. Són conscients del perill que suposen pel medi i per a la salut i són l’altaveu del problema dins dels seus cercles socials, la qual cosa fa que la feina de sensibilització arribi molt més enllà de la pròpia escola o institut. Clarament, un èxit més que podem atribuir al projecte!

Programa emès el 22 de novembre del 2019