Un any més la vila de Blanes s’omple de ciència amb el CEAB

Com cada any, el CEAB ha tornat a obrir les seves portes els dies 15 i 16 de novembre en motiu de la Setmana de la Ciència 2017 per rebre a tots aquells curiosos interessats en la ciència que fem al Centre d’Estudis Avançats de Blanes. Ens han visitat més de 330 persones de Blanes, Malgrat de Mar, Tordera, Palafolls, Lloret de Mar i Pineda de Mar.

Enguany, hem diversificat les activitats habituals aprofitant l’exposició “La platja de Blanes i el delta de la Tordera: passat, present i futur” que des del dia 2 al 30 de novembre es pot visitar a la Biblioteca Comarcal de Blanes, fruit de la col·laboració entre el nostre centre i l’Arxiu Municipal de l’Ajuntament de Blanes.

Les visites guiades a l’exposició han anat dirigides a alumnes del cicle superior de primària i de 1er de la ESO vinguts de diversos centres educatius de Blanes. El nostre objectiu en aquest cas ha estat el de fer arribar als més joves un tema tant proper i d’actualitat com és la problemàtica de la platja de s’Abanell i, sobretot darrerament, del delta de la Tordera.

Ens ha fet especial il·lusió fer una activitat conjunta entre els alumnes del Batxillerat de Ciències de la Terra dels 3 instituts de Blanes (S’Agulla, Serrallarga i Sa Palomera). Els estudiants han fet una visita més tècnica a l’exposició de la Biblioteca, amb la qual han pogut conèixer més a fons les eines d’estudi que utilitzen els científics –algunes eines que utilitzen per exemple per avaluar l’estat de les platges o el transport de sediments pel riu– seguit d’un debat sobre els diferents àmbits que ja havien tractats prèviament.

Associada a l’exposició, una conferència de l’Aitor Roger, de l’Arxiu Municipal de Blanes, i l’Enric Sagristà del CEAB va tractar aspectes com la història comuna que existeix entre la platja de s’Abanell i la pròpia vida dels vilatans de Blanes i com ha anat evolucionant la comunitat al voltant de la mateixa. I també sobre el perquè dels problemes als quals s’enfronten aquests sistemes i quines solucions existeixen per afrontar-los de forma sostenible, a través d’una bona gestió integral del medi.

Però tornant als dos dies de visites al centre, aquest any ens vam proposar que els alumnes de 4rt d’ESO i de Batxillerat veiessin tot el que implica la recerca científica. Els investigadors els van mostrar el procés que segueixen ells, des de la recollida de mostres, les anàlisis d’aquestes mostres al mateix centre i el tractament de les dades obtingudes i, finalment, l’arribada a les conclusions i la seva difusió.

Aquest apropament reflecteix de forma més precisa el dia a dia dels investigadors en àmbits tan diversos com:

  • El paper de les garotes en el control de les algues del litoral Mediterrani i com hi pot influir el canvi global.
  • L’afectació de la concentració de silici sobre l’esquelet de les esponges marines.
  • Les comunitats d’espècies que viuen als fons tous de diferents profunditats.
  • El diòxid de carboni que s’acumula als herbeis marines.
  • La capacitat d’autodepuració que tenen els rius mediterranis.
  • L’afectació de l’augment de temperatura de l’aigua de mar sobre el creixement de diferents espècies d’algues.

Una vegada més, l’èxit d’aquestes Jornades de Portes Obertes no ha fet més que convèncer-nos novament de la necessitat de seguir divulgant la nostra feina i ajudant a promoure les vocacions científiques entre els més joves. Hi tornarem l’any vinent amb més i millor.