Vés al contingut

Comprensió dels canvis a escala mil·lenària en els ecosistemes de Posidònia oceànica (POSIDONIArXiv)

POSIDONIArXIv

POSIDONIArXiv_posidonia_oceanica

POSIDONIArXiv és un projecte HORIZON MSCA de la UE  que combina ADN ambiental —fragments d’ADN que els organismes deixen a l’aigua i als sediments—, anàlisi biogeoquímica i anàlisi de xarxes ecològiques per reconstruir, al llarg del temps, els processos i canvis a les praderies de Posidonia oceanica d’Espanya. L’equip recull testimonis de sediment en zones amb més i menys pressió humana; la biogeoquímica identifica períodes clau de pertorbació i guia el mostreig i l’anàlisi d’ADN ambiental per reconstruir la biodiversitat passada. Amb aquestes dades es modelitzen xarxes ecològiques a escala de segles i mil·lennis per entendre la dinàmica de la biodiversitat i els mecanismes de resiliència d’aquestes praderies. El projecte aporta eines per orientar la gestió i la restauració de P. oceanica, una espècie clau que estabilitza sediments, reté CO₂ i dona hàbitat a nombroses espècies però que avui retrocedeix per l’impacte humà.

Per a més informació, podeu consultar la pàgina web (en anglès).

Informació general del projecte

Import de finançament

165312.96€

Període de desenvolupament
Inici

01/05/2024

Fi

30/04/2026

Departament

Investigador/a responsable

Investigador Ramón y Cajal

Altres investigadors/es i personal implicat

Entitats finançadores

funded-european-union

Institucions/col·laboradors

Xarxes socials del projecte

També et pot interessar

DengRIP és un projecte centrat en la comunitat que aborda el dengue i altres malalties arbovirals a l’Àfrica Occidental mitjançant la millora de la vigilància dels mosquits, la predicció del risc i el control del vector. Combina recerca científica, participació ciutadana i desenvolupament de capacitats locals per reforçar la preparació davant brots en àrees urbanes com Ouagadougou.
Aquest projecte es desenvolupa en el marc d'un ajut ICOOP (Programa del CSIC de Cooperació Científica per al Desenvolupament), que té per objectiu estimular la col·laboració dels grups de recerca del CSIC amb grups de recerca internacionals de països receptors d'Ajuda Oficial al Desenvolupament mitjançant la realització d'estades de formació, treball i especialització dels grups de recerca de les entitats participants.
Les espècies no nadiues aquàtiques s’estan expandint arreu del món a causa de l’activitat humana, però encara se sap poc sobre com es produeixen i evolucionen aquestes invasions. Aquest projecte pioner utilitza ADN ambiental per estudiar les fases d’invasió biològica en diferents ecosistemes aquàtics, amb l’objectiu d’entendre millor aquests processos i aportar eines per afrontar la crisi de biodiversitat.
Atesa la recent detecció de Perkinsus infectant musclos cultivats a la zona d’aqüicultura del Delta de l’Ebre i la manca de coneixement pel que fa a la seva diversitat, distribució i ecologia, aquest projecte té com a objectiu avaluar l’estat epidemiològic de la malaltia Perkinsosi en el sector de l’aqüicultura del musclo a Catalunya, per tal d’entendre el seu potencial impacte.