Vés al contingut

Susana Bernal Berenguer

Científica titular

Departament

Contacte
Email

sbernal@ceab.csic.es

Telèfon

972336101

Perfils de publicacions

NºORCID:

0000-0002-6726-8840

Susana Bernal Berenguer

Científica titular

Principals línies de recerca:

  • Factors ambientals i processos biogeoquímics responsables de la variabilitat en l’exportació de carboni i nutrients en ecosistemes mediterranis.
  • Resposta dels ecosistemes forestals i fluvials al canvi ambiental.
  • Vincles hidrològics i biogeoquímics entre ecosistemes terrestres i aquàtics.
  • Transformació i retenció de nutrients en rius urbans.

 

 

PROJECTES

BREATHE desenvolupa un sistema global basat en sensors per monitorar la salut dels rius mitjançant l’oxigen dissolt i el metabolisme fluvial, vinculant les funcions de l’ecosistema amb serveis com la regulació del clima i la purificació de l’aigua.
Les conques de capçalera proporcionen proveïment d'aigua, regulació dels gasos d'efecte hivernacle i altres serveis ecosistèmics essencials. No obstant, les activitats humanes n'han alterat el funcionament. Aquest projecte de recerca investiga com els factors d'origen antròpic alteren les dinàmiques de les conques de capçalera, especialment el seu paper en la regulació climàtica.
El projecte BEYOND, una xarxa doctoral MSCA, formarà la pròxima generació de professionals de l'aigua per afrontar els desafiaments de la qualitat dels recursos hídrics a Europa en el context del canvi climàtic i els contaminants emergents. L'equip de personal en formació adquirirà habilitats interdisciplinàries, accés a tecnologies d'avantguarda i experiència en gestió de l'aigua per impulsar la innovació i millorar la qualitat de l'aigua.
Avaluar la capacitat de retenció del nitrogen dels rius a diferents escales temporals i explorar si la restauració amb infraestructures verdes pot contribuir de forma significativa a millorar la seva capacitat d’autodepuració.
La visió de PRORISK és proporcionar un valor excepcional mitjançant la creació d’una plataforma innovadora per capacitar a una xarxa d’Investigadors en l’inici de la seva formació “Early Stage Researchers” (ESR) en el camp de l’Avaluació de Riscos Ambientals “Environmental Risk Assessment”(ERA).
En aquest projecte, mesurem l’impacte antropogènic als rius dels parcs nacionals d’alta muntanya, investiguem la resposta dels ecosistemes fluvials a aquest impacte, i avaluem estratègies de gestió per mitigar aquest impacte.
Determinar si els ecosistemes actuen com a fonts o com a embornals de carboni (C) és essencial per mitigar les conseqüències del canvi climàtic i per dur a terme accions de restauració i polítiques mediambientals que ens ajudin a fer front a la crisi climàtica.