Aquests 13, 14 i 15 de novembre se celebren les jornades de portes obertes del CEAB-CSIC. Al llarg d’aquests tres dies, s’ha programat rutes científiques per a l’alumnat dels centres educatius de la zona i visites guiades per al públic general.
El Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB) és un dels instituts de recerca del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) que obre les seves portes per commemorar la XXIV edició de la Setmana de la Ciència i la Tecnologia.
Els laboratoris i la resta d’instal·lacions del CEAB-CSIC es podran visitar aquests 13, 14 i 15 de novembre. Investigadors i investigadores del Centre explicaran als visitants la recerca que fan i com la duen a terme.
El matí de tots tres dies estarà reservat als centres educatius de la zona, a l’alumnat de secundària i de batxillerat. A partir de cinc rutes temàtiques, els estudiants podran descobrir tot el procés que se segueix en recerca i participar, com autèntics científics, en determinades fases, com, per exemple, l’anàlisi de mostres als laboratoris. Les rutes científiques que faran, organitzats en grups reduïts, són les següents:
– Vegetació litoral i tempestes (s’abordarà la problemàtica dels fenòmens extrems al litoral, agreujada pel canvi climàtic i global. A partir d’un simulador d’onades, es proposaran diferents situacions i es veurà el rellevant paper de la vegetació, tant la de dins com la de fora de l’aigua, en la protecció de la costa).
– Com les nostres activitats quotidianes poden afectar el funcionament dels rius (s’hi donarà una visió general de la recerca que fa el grup d’ecologia fluvial dins el context dels rius urbans i, més concretament, sobre l’efecte dels efluents de les depuradores en l’estat dels rius).
– Conservació d’estanys d’alta muntanya dels Pirineus (En aquesta activitat s’explicaran els impactes que han tingut les espècies introduïdes pels humans als estanys d’alta muntanya i què es pot fer per anar tornant a aquests hàbitats al seu estat natural).
– Boscos marins, com són? (Aquesta ruta descobreix que, dins el mar, també hi ha grans extensions de verd: comunitats d’algues que són clau per a tota la vida marina i per a la salut del nostre planeta).
– Mosquito Alert: com identifiquem els mosquits? (el recorregut permetrà familiaritzar-se amb les eines d’intel·ligència artificial que, combinades amb l’anàlisi humà per part d’entomòlegs experts, permeten comprovar ràpidament les alertes enviades a través de la plataforma de ciència ciutadana)
Dijous i divendres a la tarda, de 19 h a 20,30 h, el Centre s’obrirà al públic general. Es duran a terme visites guiades per les instal·lacions, conduïdes també per personal del CEAB-CSIC. S’hi explicarà el funcionament d’un institut d’investigació científica, les principals línies de recerca que es desenvolupen actualment al CEAB-CSIC, i com la ciutadania pot contribuir-hi per tal de caminar cap a objectius comuns com són l’avenç del coneixement i la protecció de la natura.
L’objectiu de les portes obertes i de la resta d’activitats que els centres de recerca organitzen amb motiu de la Setmana de la Ciència és apropar la investigació científica a la ciutadania.
Gemma Agell, responsable de divulgació i cultura científica del CEAB-CSIC explica que ”amb les portes obertes trenquem barreres; mostrem que la feina de les científiques i científics, així com la de tot el personal de suport a la recerca, és una feina normal, alhora que molt engrescadora, per les importants contribucions que es poden fer a la societat. És motivador quan veus que hi ha estudiants que hi descobreixen una opció professional, que veuen que la ciència o la tecnologia sí pot ser per a elles i per a ells. Aquests dies també ens serveixen per apropar-nos als veïns i veïnes de la zona; a persones que, tot i tenir-nos molt a prop, a vegades ens senten llunyans, perquè no saben què hi fem aquí ni per a què pot servir”.