És obert el període de sol·licitud del projecte pedagògic Mosquito Alert per al curs 2024/25. La iniciativa va dirigida tant a escoles (per a 5è i 6è de primària) com a instituts (des de 1r d’ESO fins al batxillerat) d’arreu de l’Estat.
Mosquito Alert, la plataforma de ciència ciutadana que rastreja espècies invasores de mosquits que transmeten malalties, ha obert un any més la convocatòria per a docents i centres educatius que vulguin participar al seu programa pedagògic.
Els que hi estiguin interessats només cal que omplin aquest formulari (abans d’acabar el mes de setembre). Fer-ho implica comprometre’s a participar, de manera activa, a les activitats planificades. El programa està finançat al 100%, de manera que no requereix de cap aportació econòmica per part dels centres.
El programa educatiu de Mosquito Alert consta de tres modalitats depenent de la franja d’edat de l’alumnat:
- Educació Primària: 5è i 6è
- Educació Secundària: 1r, 2n i 3r ESO
- Educació Secundària: 4t ESO i Batxillerat
En totes les modalitats, el projecte consta duna fase d’introducció, una d’aprenentatge, una de desenvolupament i una altra de conclusió. Cada fase consta de diverses sessions que es treballen al centre seguint la filosofia de Project Based Learning i Learning by Doing. A l’inici del projecte s’impartirà un curs de formació al professorat, on es donaran a conèixer totes les eines i instruccions per poder-ho desenvolupar. El que canvia per cada grup d’edat són els continguts i feines concretes, així com els objectius pedagògics a assolir.
En la imatge següent hi podeu veure els diferents objectius pedagògics segons cada nivell educatiu:
Mosquito Alert és una iniciativa de ciència ciutadana cooperativa i sense ànim de lucre, coordinada per diferents centres de recerca públics: el CREAF (Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals), la Universitat Pompeu Fabra (UPF), ICREA (Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats) i el CEAB-CSIC (Centre d’Estudis Avançats de Blanes). L´objectiu d´aquesta és estudiar, vigilar i lluitar contra l´expansió de mosquits invasors capaços de transmetre malalties globals com el dengue, el Zika o la febre del Nil Occidental. El mosquit tigre i el mosquit de la febre groga són algunes de les espècies invasores que vigila Mosquit Alert.
El projecte educatiu de Mosquito Alert es va iniciar el 2017. Compta amb el suport i cofinançament de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) i és desenvolupat per l’Associació Mediambiental Xatrac, en col·laboració amb el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC).
Enllaç: Formulari d’inscripció
Si necessiteu més informació per decidir si voleu participar al programa educatiu, podeu enviar-nos les vostres consultes a: edu@mosquitoalert.com.
Imatge de portada: fotografia de la I Fira Científica del programa educatiu de Mosquito Alert, celebrada a Madrid aquest passat mes de juny. Autoria: E. Mora/Mosquito Alert
