Vés al contingut

Xavier Turon Barrera

Professor d'investigació

Xavier Turon Barrera

Departament

Contacte
Email

xturon@ceab.csic.es

Telèfon

972336101

Perfils de publicacions

NºORCID:

0000-0002-9229-5541

Xavier Turon Barrera

Professor d'investigació

La meva recerca se centra en la biologia i ecologia dels invertebrats bentònics, en particular ascidis, esponges i eriçons de mar. La meva experiència taxonòmica es focalitza en els ascidis, i són les meves criatures preferides. Les esponges i els eriçons de mar van arribar més tard, però també s’han guanyat un lloc al meu cor.

Els meus principals camps d’estudi són la taxonomia, l’avaluació de la biodiversitat mitjançant metabarcoding, la dinàmica de poblacions, la genètica i genòmica de poblacions, la biologia de les invasions i la biologia reproductiva. Em fascina la manera com les espècies i les poblacions s’adapten al seu entorn, interactuen entre elles i són capaces de dispersar-se d’un lloc a un altre. Mitjançant l’ús tant d’enfocaments tradicionals com de noves eines genètiques, intento abordar qüestions urgents com descobrir la biodiversitat críptica de les comunitats bentòniques, avaluar la connectivitat entre poblacions, estudiar els mecanismes d’adaptació, competència i interacció, i analitzar la dinàmica i els impactes de les espècies introduïdes.

El que més m’agrada és bussejar i veure els animals directament. Després de fer-ho durant dècades al Mediterrani i altres mars, no puc evitar tenir una profunda consciència sobre els problemes de conservació. He estat testimoni de com les comunitats han canviat, de l’arribada d’espècies introduïdes i de com les activitats humanes han malmès algunes zones. Només un coneixement profund de la història natural de les comunitats i les espècies pot permetre esforços de conservació eficients i significatius.

Línies de recerca:

  • Genètica i genòmica de poblacions, filogeografia i connectivitat d’invertebrats bentònics
  • Metabarcoding de comunitats bentòniques
  • Dinàmica d’ascidis introduïts i invasors
  • Dinàmica de poblacions i biologia reproductiva d’invertebrats bentònics, en particular ascidis, esponges i equinoderms
  • Taxonomia i filogènia dels ascidis

 

PROJECTES

Aquest projecte es desenvolupa en el marc d'un ajut i-COOP, Programa del CSIC de Cooperació Científica per al Desenvolupament, que té per objectiu estimular la col·laboració dels grups de recerca del CSIC amb grups de recerca internacionals de països receptors d'Ajuda Oficial al Desenvolupament mitjançant la realització d'estades de formació, treball i especialització dels grups de recerca de les entitats participants.
Atesa la recent detecció de Perkinsus infectant musclos cultivats a la zona d’aqüicultura del Delta de l’Ebre i la manca de coneixement pel que fa a la seva diversitat, distribució i ecologia, aquest projecte té com a objectiu avaluar l’estat epidemiològic de la malaltia Perkinsosi en el sector de l’aqüicultura del musclo a Catalunya, per tal d’entendre el seu potencial impacte.
Seguiment de la biodiversitat marina mitjançant tècniques d'ADN ambiental (eDNA), detecció precoç d'espècies exòtiques amb potencial invasor i altres aplicacions de la genòmica que es poden usar per a la conservació de la biodiversitat marina.
TEMPOINVASIONS utilitzarà les eines moleculars més avançades per analitzar seqüències sedimentàries de llocs ben conservats al llarg de la costa espanyola (badia de Cadis, Cap de Gata, Delta de l’Ebre). Ens centrarem en els darrers sis segles des que va començar la translocació més gran d’espècies marines a causa de l’inici de l’exploració transoceànica.
L'objectiu general de BIOcean5D és generar les dades, el coneixement, la teoria, les eines de monitoratge i modelatge necessaris per mesurar, comprendre, valorar i predir de manera sostenible la biodiversitat marina en les cinc dimensions (5D) d'espai, temps i pressions ambientals humanes, permetent gestió basada en ecosistemes i preservació a llarg termini.
Amb el projecte de recerca MARGECH volem generar dades massives de biodiversitat marina mitjançant seqüenciació d’amplicons de ADN (metabarcoding) per monitoritzar el canvi global i desenvolupar eines de bioseguretat.