Vés al contingut

Teresa Buchaca Estany

Científica titular. Responsable científica del Servei de Cromatografia

Departament

Contacte
Email

buch@ceab.csic.es

Telèfon

972336101

Perfils de publicacions

NºORCID:

0000-0001-7933-8992

Teresa Buchaca Estany

Científica titular. Responsable científica del Servei de Cromatografia

Em vaig graduar en Biologia el 1995, vaig obtenir un màster el 1998 i vaig completar el meu doctorat el 2005 a la UB amb un estudi sobre els pigments marcadors en llacs d’alta muntanya als Pirineus. Aquests estudis van contribuir a l’avenç del coneixement en identificar pigments marcadors com a indicadors dels productors primaris, incloent-hi bacteris fototròfics, cianobacteris i grups d’algues, així com de diversos processos ecològics que tenen lloc a diferents escales espai-temporals, com l’anòxia, la radiació UV, la penetració de la llum, l’herbivorisme del zooplàncton, l’eutrofització i la fixació de nitrogen.

El 2006 vaig rebre una beca postdoctoral Beatriu de Pinós (2006-2008) a l’Institut Nacional de Recerca Ambiental (DMU, Dinamarca), on vaig investigar la resposta dels organismes fotosintètics al canvi global utilitzant pigments marcadors com a indicadors. Durant aquest període, vaig participar en expedicions limnològiques a Dinamarca, l’Arxipèlag de les Açores i Tasmània. Els resultats obtinguts van ser rellevants per comprendre els factors que modelen les comunitats aquàtiques i les seves respostes a gradients ambientals (per exemple, geologia, clima, nutrients, espècies introduïdes) utilitzant un enfocament de substitució espai-temps.

Posteriorment, vaig obtenir una segona posició postdoctoral (2008-2011) al CEAB-CSIC sota el programa JAE-Doc, on vaig estudiar els canvis en la composició de les comunitats d’organismes fotosintètics durant períodes de canvi climàtic ràpid des del darrer màxim glacial. Aquests resultats van destacar diferències notables en les respostes biòtiques als forçaments climàtics.

Actualment, el meu grup de recerca al CEAB-CSIC se centra en la biodiversitat, ecologia i paleoecologia de microalgues i bacteris fotoautotròfics en sistemes aquàtics. Aquests organismes són components clau de les xarxes tròfiques i serveixen com a indicadors indirectes per a l’estudi dels canvis ambientals a escala global. Hem coordinat un projecte LIFE+ Natura (LIFE13 NAT/ES/001210), destinat a la conservació dels ambients aquàtics alpins als Pirineus, i recentment hem iniciat un segon projecte LIFE (LIFE20 NAT/ES/000369), ampliant els esforços de conservació als Alps.

La introducció històrica de peixos en estanys remots ha creat una sèrie d’escenaris que utilitzem com a laboratori natural per estudiar diferents aspectes ecològics. La nostra recerca ha documentat els impactes d’aquestes introduccions en la fauna i flora dels llacs, proporcionant nous coneixements i hipòtesis sobre el paper de les cascades tròfiques. Aquests resultats contribueixen a millorar les estratègies de conservació i a entendre’n l’eficàcia.

PROJECTES

El projecte proposa estudiar la resiliència de la biodiversitat analitzant els canvis en la composició de les comunitats lacustres al llarg dels darrers aproximadament 2.000 anys en quatre estanys dels Pirineus amb històries contrastades de pressió per part de factors externs.
Les nàiades o grans bivalves d’aigua dolça (Mollusca, Bivalvia, Unionoidea) estan considerades actualment com un dels grups animals més amenaçats del planeta. El projecte NÀIADES pretén generar el coneixement necessari per a l'elaboració del pla de recuperació d'aquest grup d'animals a Catalunya.
El canvi en els ecosistemes passa durant múltiples escales temporals i espacials. Discriminar entre canvis, cicles i tendències reals és sovint difícil o impossible sense una perspectiva temporal adequada, ja que múltiples processos interactuen en múltiples escales temporals i espacials.
Les amenaces als ecosistemes aquàtics de muntanya són múltiples. S'ha identificat que la població de peixos en llacs on naturalment no n'hi havia és una d'elles i resulta particularment perjudicial per a la qualitat de l'aigua i per a la biodiversitat.
Aquest projecte Life, coordinat des del CEAB-CSIC, té com a objectiu recuperar hàbitats aquàtics de muntanya millorant la conservació de diversos hàbitats/espècies objectiu en quatre localitats de la xarxa Natura 2000 de les regions biogeogràfiques alpines dels Pirineus i dels Alps.