Vés al contingut

Alteration of carbon sinks and sources in shrinking inland waters: ecosystem metabolism (Alter-C)

Alter-C

L’objectiu del projecte coordinat Alter-C és entendre com els embornals i les fonts de C a les aigües continentals es veuen afectats per la reducció en les condicions presents i futures. Alter-C combina metodologies d’última generació amb una perspectiva integradora, incloses xarxes fluvials, llacs, estanys i embassaments

En moltes regions del món, les aigües continentals s’estan reduint a causa dels efectes combinats del canvi climàtic, l’extracció d’aigua i altres activitats humanes. Les seccions de les xarxes fluvials que indiquen aigües temporals s’expandeixen i es mantenen seques durant més temps, els llacs i les basses s’assequen deixant al descobert grans àrees de sediments abans inundats, i la superfície coberta d’aigua dels embassaments es redueix o fins i tot desapareix del tot quan les preses deixen de funcionar.

Aquests sediments emergits són propensos a la terrestreització (creixement de vegetació efímera o permanent). A més, la reducció dels nivells d’aigua i l’augment del temps de residència de l’aigua canvien el metabolisme aquàtic afavorint les vies metabòliques anaeròbiques. Paral·lelament, la geoquímica del sistema es veu afectada per l’alteració del pressupost hídric, modificant la dinàmica de la precipitació mineral i la dissolució entre la columna d’aigua i els sediments. En conseqüència, esperem un fort impacte de la reducció en la capacitat de les aigües continentals per segrestar carboni (C) de l’atmosfera, un servei rellevant que aquests ecosistemes proporcionen als humans.

L’objectiu del projecte coordinat Alter-C és entendre com els embornals i les fonts de C a les aigües continentals es veuen afectats per la reducció en les condicions presents i futures. Alter-C combina metodologies d’última generació amb una perspectiva integradora, incloses xarxes fluvials, llacs, estanys i embassaments, en un ambiciós programa de recerca que té en consideració els principals motors de la reducció de les aigües continentals: el canvi climàtic, l’extracció d’aigua i el desmantellament de preses.

Informació general del projecte

Import de finançament

145200.00€

Període de desenvolupament
Inici

01/09/2021

Fi

31/08/2025

Departament

Investigador/a responsable

Investigador científic

Altres investigadors/es i personal implicat

Entitats finançadores

Institucions/col·laboradors

logotip-icra

Xarxes socials del projecte

També et pot interessar

Se centra en l’anàlisi taxonòmica detallada i l’avaluació tròfico-funcional del macrobentos de substrat tou en diverses regions del món, amb l’objectiu és proporcionar assessorament científic rigorós que permeti completar els estudis de monitoratge i gestió de l’impacte ambiental de projectes.
El projecte té com a objectiu dissenyar solucions de tractament d’aigües residuals basades en la natura, específicament adaptades a les condicions d’alta muntanya.
El projecte aporta eines per orientar la gestió i la restauració de P. oceanica, una espècie clau que estabilitza sediments, reté CO₂ i dona hàbitat a nombroses espècies però que avui retrocedeix per l’impacte humà.
BREATHE desenvolupa un sistema global basat en sensors per monitorar la salut dels rius mitjançant l’oxigen dissolt i el metabolisme fluvial, vinculant les funcions de l’ecosistema amb serveis com la regulació del clima i la purificació de l’aigua.
Aquest projecte es desenvolupa en el marc d'un ajut ICOOP (Programa del CSIC de Cooperació Científica per al Desenvolupament), que té per objectiu estimular la col·laboració dels grups de recerca del CSIC amb grups de recerca internacionals de països receptors d'Ajuda Oficial al Desenvolupament mitjançant la realització d'estades de formació, treball i especialització dels grups de recerca de les entitats participants.