Vés al contingut

Intel·ligència de big data impulsada per la comunitat per combatre les malalties transmeses per mosquits (BIG MOSQUITO BITE)

BIG MOSQUITO BITE

big-mosquito-byte
L'expansió d'Ae.albopictus per la Península Ibèrica i l'arribada d'Ae.aegypti a les Canàries han augmentat el risc que es produeixin brots greus de dengue, chikungunya o Zika a Espanya.

Espanya es troba en una cruïlla. L’expansió d’Ae.albopictus per la Península Ibèrica i l’arribada d’Ae.aegypti a les Canàries han augmentat el risc que es produeixin brots greus de dengue, chikungunya o Zika. Amb centenars de casos importats ja copresentats amb vectors i transmissions autòctones de dengue confirmades el 2018, només és qüestió de temps abans que Espanya s’enfronti a una greu crisi de salut pública. Tot i això, Espanya no té informació fiable sobre els patrons de risc de malalties i la dinàmica de possibles brots.

Aquest projecte omplirà aquest buit reunint experts en epidemiologia, entomologia, big data, ecologia de moviments i sociodemografia per construir un sistema innovador que pugui aprofitar la revolució de les dades per a la preparació de la salut pública. Produirà coneixements vitals, complets i pràctics sobre els riscos de malalties transmeses per mosquits i els possibles brots a Espanya.

Fusionarà múltiples fonts de big data i emprarà infraestructura i modelatge d’avantguarda per a:

  • Explorar els determinants i la distribució del risc d’EMBD
  • Il·luminar els enllaços entre la desigualtat social i els TMB
  • Inferir el paper de la mobilitat humana al risc d’EMBD
  • Garantir el calibratge i actualització contínua del model
  • Lliurar models en temps real a agències de salut pública.

El sistema brindarà als prenedors de decisions la informació que necessiten, alhora que posarà a disposició dades sense processar i codi font obert per a una millora contínua a través de la innovació oberta.

Informació general del projecte

Període de desenvolupament
Inici

November, 2019

Fi

-

Departament
Àmbits i temes de recerca

Investigador/a responsable

Professor d'investigació ICREA | Cap del Departament d'Ecologia Teòrica

Altres investigadors/es i personal implicat

Entitats finançadores

Institucions/col·laboradors

Xarxes socials del projecte

També et pot interessar

DengRIP és un projecte centrat en la comunitat que aborda el dengue i altres malalties arbovirals a l’Àfrica Occidental mitjançant la millora de la vigilància dels mosquits, la predicció del risc i el control del vector. Combina recerca científica, participació ciutadana i desenvolupament de capacitats locals per reforçar la preparació davant brots en àrees urbanes com Ouagadougou.
BREATHE desenvolupa un sistema global basat en sensors per monitorar la salut dels rius mitjançant l’oxigen dissolt i el metabolisme fluvial, vinculant les funcions de l’ecosistema amb serveis com la regulació del clima i la purificació de l’aigua.
Les espècies no nadiues aquàtiques s’estan expandint arreu del món a causa de l’activitat humana, però encara se sap poc sobre com es produeixen i evolucionen aquestes invasions. Aquest projecte pioner utilitza ADN ambiental per estudiar les fases d’invasió biològica en diferents ecosistemes aquàtics, amb l’objectiu d’entendre millor aquests processos i aportar eines per afrontar la crisi de biodiversitat.
El projecte esGLEON impulsa la participació espanyola en la xarxa científica global GLEON per estudiar i mitigar els efectes del canvi climàtic en llacs i embassaments, coordinant equips de recerca, reforçant el lideratge internacional i promovent polítiques de gestió sostenible dels recursos hídrics.
La nova Xarxa d’Investigació sobre Ecosistemes de Carboni Blau a Espanya busca reunir experts de tot l’Estat per impulsar la conservació de maresmes i praderies marines. L’objectiu és generar coneixement, assessorar les administracions i promoure polítiques i projectes que aprofitin el potencial dels ECA per lluitar contra el canvi climàtic i afavorir la sostenibilitat.