Vés al contingut

Intel·ligència de big data impulsada per la comunitat per combatre les malalties transmeses per mosquits (BIG MOSQUITO BITE)

BIG MOSQUITO BITE

big-mosquito-byte
L'expansió d'Ae.albopictus per la Península Ibèrica i l'arribada d'Ae.aegypti a les Canàries han augmentat el risc que es produeixin brots greus de dengue, chikungunya o Zika a Espanya.

Espanya es troba en una cruïlla. L’expansió d’Ae.albopictus per la Península Ibèrica i l’arribada d’Ae.aegypti a les Canàries han augmentat el risc que es produeixin brots greus de dengue, chikungunya o Zika. Amb centenars de casos importats ja copresentats amb vectors i transmissions autòctones de dengue confirmades el 2018, només és qüestió de temps abans que Espanya s’enfronti a una greu crisi de salut pública. Tot i això, Espanya no té informació fiable sobre els patrons de risc de malalties i la dinàmica de possibles brots.

Aquest projecte omplirà aquest buit reunint experts en epidemiologia, entomologia, big data, ecologia de moviments i sociodemografia per construir un sistema innovador que pugui aprofitar la revolució de les dades per a la preparació de la salut pública. Produirà coneixements vitals, complets i pràctics sobre els riscos de malalties transmeses per mosquits i els possibles brots a Espanya.

Fusionarà múltiples fonts de big data i emprarà infraestructura i modelatge d’avantguarda per a:

  • Explorar els determinants i la distribució del risc d’EMBD
  • Il·luminar els enllaços entre la desigualtat social i els TMB
  • Inferir el paper de la mobilitat humana al risc d’EMBD
  • Garantir el calibratge i actualització contínua del model
  • Lliurar models en temps real a agències de salut pública.

El sistema brindarà als prenedors de decisions la informació que necessiten, alhora que posarà a disposició dades sense processar i codi font obert per a una millora contínua a través de la innovació oberta.

Informació general del projecte

Període de desenvolupament
Inici

November, 2019

Fi

-

Àmbits i temes de recerca

Investigador/a responsable

Professor d'investigació ICREA | Cap del Departament d'Ecologia Teòrica

Altres investigadors/es i personal implicat

Entitats finançadores

Institucions/col·laboradors

Xarxes socials del projecte

També et pot interessar

Projecte transfronterer per detectar i monitoritzar espècies marines no indígenes a Catalunya i Occitània, millorant la cooperació científica, la participació ciutadana i la gestió dels impactes sobre els ecosistemes i l’economia costanera.
DryingLake aborda la problemàtica de la dessecació d'aigües interiors, que està afectant cada cop més els ecosistemes a nivell mundial degut tant al canvi climàtic com a la desviació daigua per a reg.
Mitjançant la combinació d'imatges satelitals, teledetecció i dades de camp, el projecte proporcionarà eines eficaces per ajudar els gestors i responsables polítics a monitoritzar i valorar els ecosistemes costaners de carboni i integrar el carboni blau als inventaris i polítiques climàtiques nacionals.
L'objectiu principal de la Xarxa és fomentar la col·laboració entre grups de recerca nacionals i internacionals per assessorar la societat i les autoritats sobre el paper clau d'aquests ecosistemes.
Proposa desenvolupar un mètode innovador i no destructiu per quantificar els estocs de carboni. Aquest mètode utilitzarà tecnologies avançades com la geoacústica, vehicles autònoms, drones, imatges satel·litàries i intel·ligència artificial, permetent a més explorar els dipòsits de carboni “ocults” sota capes de sediment, que fins ara han estat ignorats.