Vés al contingut

Estudi de base sobre la situació de les nàiades autòctones a Catalunya per a la futura redacció del seu pla de recuperació – FASE II (NÀIADES II)

NÀIADES

naiades
Les nàiades o grans bivalves d’aigua dolça (Mollusca, Bivalvia, Unionoidea) estan considerades actualment com un dels grups animals més amenaçats del planeta. El projecte NÀIADES pretén generar el coneixement necessari per a l'elaboració del pla de recuperació d'aquest grup d'animals a Catalunya.

Les nàiades o grans bivalves d’aigua dolça (Mollusca, Bivalvia, Unionoidea) estan considerades actualment com un dels grups animals més amenaçats del planeta, a causa principalment de la fragmentació i/o desaparició del seu hàbitat i a la introducció d’espècies de peixos i/o altres bivalves invasors.

A Catalunya es coneix la presència històrica de 6 espècies de nàiades autòctones, catalogades com a espècies amenaçades i amb poques o molt poques poblacions conegudes. Per a totes elles, les dades disponibles indiquen que es troben en un fort procés de regressió.

El projecte NÀIADES pretén generar el coneixement necessari per a l’elaboració del pla de recuperació de nàiades a Catalunya, mitjançant els següents objectius:

  • Optimització de noves tècniques de monitorització de les nàiades basades en el DNA ambiental.
  • Actualitzar la informació disponible sobre la situació de les nàiades a Catalunya.
  • Ampliar el coneixement sobre les espècies.
  • Identificació de trams d’interès per a la conservació.
  • Aprofundir en la relació de les nàiades amb l’estat ecològic i la qualitat de l’aigua de les masses d’aigua.
  • Avaluar l’efecte de les sequeres sobre les nàiades.

Aquest projecte dona continuïtat al projecte Nàiades, desenvolupat durant els anys 2021/2022 i finançat en el marc de la convocatòria de subvencions destinades als espais naturals de Catalunya, als hàbitats i espècies, en el marc del Programa de desenvolupament rural de Catalunya 2014-2020 (operacions 04.04.01 i 07.01.01) per a l’any 2022.

En aquesta segona fase, s’amplia la zona d’actuació, incloent les conques de les comarques del nord-est de Catalunya (del Ter cap amunt), les conques de la resta del districte de la conca fluvial de Catalunya i la Conca de l’Ebre, sempre dins de la zona de distribució històrica probable de les Nàiades i dins de la zona rural definida pel Programa de desenvolupament rural 2014-2022 de Catalunya.

Informació general del projecte

Import de finançament

40.386€

Període de desenvolupament
Inici

21/07/2023

Fi

08/11/2024

Departament

Investigador/a responsable

Subdirector tècnic | Científic Titular

Entitats finançadores

Institucions/col·laboradors

Xarxes socials del projecte

També et pot interessar

BREATHE desenvolupa un sistema global basat en sensors per monitorar la salut dels rius mitjançant l’oxigen dissolt i el metabolisme fluvial, vinculant les funcions de l’ecosistema amb serveis com la regulació del clima i la purificació de l’aigua.
Aquest projecte es desenvolupa en el marc d'un ajut i-COOP, Programa del CSIC de Cooperació Científica per al Desenvolupament, que té per objectiu estimular la col·laboració dels grups de recerca del CSIC amb grups de recerca internacionals de països receptors d'Ajuda Oficial al Desenvolupament mitjançant la realització d'estades de formació, treball i especialització dels grups de recerca de les entitats participants.
Les espècies no nadiues aquàtiques s’estan expandint arreu del món a causa de l’activitat humana, però encara se sap poc sobre com es produeixen i evolucionen aquestes invasions. Aquest projecte pioner utilitza ADN ambiental per estudiar les fases d’invasió biològica en diferents ecosistemes aquàtics, amb l’objectiu d’entendre millor aquests processos i aportar eines per afrontar la crisi de biodiversitat.
El projecte esGLEON impulsa la participació espanyola en la xarxa científica global GLEON per estudiar i mitigar els efectes del canvi climàtic en llacs i embassaments, coordinant equips de recerca, reforçant el lideratge internacional i promovent polítiques de gestió sostenible dels recursos hídrics.
La nova Xarxa d’Investigació sobre Ecosistemes de Carboni Blau a Espanya busca reunir experts de tot l’Estat per impulsar la conservació de maresmes i praderies marines. L’objectiu és generar coneixement, assessorar les administracions i promoure polítiques i projectes que aprofitin el potencial dels ECA per lluitar contra el canvi climàtic i afavorir la sostenibilitat.