Recursos didàctics per tancar la bretxa de gènere en les Ciències de la Terra

La Comissió de Gènere de l’Associació Ibèrica de Limnologia, on participen investigadores de diversos centres del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), ha desenvolupat recursos didàctics per visibilitzar les dones científiques i reduir el biaix de gènere en l’àrea de les ciències de la Terra, específicament en el camp de la limnologia (disciplina que estudia els llacs, rius, embassaments i altres sistemes d’ aigua dolça). Els recursos inclouen una exposició itinerant que està disponible per a qualsevol centre de recerca, universitat o museu, igual que biografies abreujades de les investigadores més destacades en aquest àmbit. També disposen d’una guia per incorporar la inclusió del gènere en les activitats educatives.

L’Anna Lupon i la Susana Bernal del Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC) són dues de les investigadores que formen part d’aquesta Comissió de Gènere.

“Estudiem les barreres que ens trobem com a investigadores en les nostres carreres científiques, i duem a terme activitats que fomentin una igualtat de gènere en la limnologia”, explica Núria Catalán, investigadora de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua del CSIC i membre de la Comissió.

Els recursos que han creat inclouen, d’una banda, una guia per incloure el gènere en les activitats educatives, un qüestionari per avaluar si les pràctiques educatives tenen igualtat de gènere, així com bibliografia per incorporar les dones científiques en els cursos universitaris de geociències.

“Un dels exemples més clars és que en els llibres d’ecologia que s’utilitzen a les universitats a penes s’esmenten les científiques, tot i que han estat moltes i han fet grans contribucions”, declara María del Mar Sánchez Montoya, investigadora de la Universitat Complutense de Madrid i membre de la Comissió.

L’exposició “Dones en Limnologia” mostra la història, la situació actual i les oportunitats futures per a les científiques d’aquest camp. L’exposició està disponible en anglès i castellà, i es pot sol·licitar de forma gratuïta sota petició al web del projecte. Gràcies a tota aquesta activitat, el 2021 la Comissió va ser guardonada amb el premi a la “Contribució a la Diversitat i Inclusió a l’Acadèmia” de l’Associació Espanyola d’Ecologia terrestre.

Els recursos es poden descarregar des d’aquest enllaç.


Via: IDAEA-CSIC Comunicació