El Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC) organitza diverses activitats per apropar la recerca científica a la ciutadania, en el marc de la Setmana de la Ciència 2026. Els dies 12 i 13 de novembre oferirà activitats per a estudiants i una visita guiada oberta a tothom. El dia 27 es projectarà el film Memòries d’un mar, seguit d’un col·loqui amb la directora i investigadors del Centre. La programació es complementa amb altres iniciatives de divulgació científica.
Els dies 12 i 13 de novembre s’han programat rutes científiques pels espais del CEAB, dirigides a l’alumnat de secundària i batxillerat dels centres educatius de la zona. Conduïdes per personal de recerca, permetran descobrir els laboratoris i la resta d’equipaments, així com endinsar-se en diversos projectes d’investigació que es duen a terme.
Concretament, les rutes abordaran diferents àmbits de recerca desenvolupats al centre. Per exemple, els participants podran conèixer com s’estudien les poblacions d’esponges marines i la seva importància per a la conservació dels ecosistemes; les investigacions sobre les praderies de posidònia i el seu paper com a embornals naturals de carboni; o els estudis sobre la dispersió de mosquits i la seva rellevància en salut pública.
Visita guiada
El dia 13 a la tarda, de 19 h a 20.30 h, s’ha previst una visita oberta al públic en general.
De la mà d’investigadores i investigadors, els participants podran recórrer les instal·lacions, conèixer les principals línies de recerca i descobrir com funciona un institut d’investigació científica del CSIC.
Projecció i col·loqui
Finalment, el 27 de novembre, a les 19 h, es durà a terme la projecció del documental Memòries d’un mar. Es farà a l’Auditori Enric “Kike” Ballesteros del CEAB.
El film explora les devastadores conseqüències, tant per a la població com per als ecosistemes, de la desaparició del que va ser el quart llac més gran del món: el mar d’Aral. Després de la projecció hi haurà un col·loqui amb la participació de la directora, Laura Carrau, i dels dos investigadors del CEAB que van liderar l’expedició, Rafael Marcé i Núria Catalán.
Exposició
Les persones que visitin el CEAB durant aquestes setmanes també podran gaudir de l’exposició Qui ets, ocell que cantes? Una melodia dibuixada. La mostra, que es podrà visitar del 9 de novembre al 10 de gener al claustre del centre, reuneix il·lustracions a llapis d’Isabel Casas Roqueta i ha estat impulsada per la Comissió de Sostenibilitat del CEAB. A través del dibuix i del reconeixement de cants, convida els visitants a descobrir algunes de les espècies d’ocells que conviuen amb nosaltres.
L’impacte social de la recerca
L’objectiu de les portes obertes i de la resta d’activitats de divulgació i cultura científica és apropar la recerca científica a la ciutadania, enfortint la connexió de doble via amb la societat.
Gemma Agell, responsable de cultura científica del CEAB-CSIC, explica que “cada any intentem organitzar activitats atractives i en formats diversos per apropar la recerca tant als estudiants interessats en la ciència com al conjunt de la ciutadania. Creiem que és fonamental fer arribar aquest coneixement a la societat i connectar la recerca que desenvolupem al centre amb les inquietuds, necessitats i reptes actuals”.



