Després d’observar la reducció de la biodiversitat en un 25% en poc més de vint anys, el Govern de la Generalitat ha planificat una estratègia per a la conservació de la natura a Catalunya fins a l’any 2030. Un dels punts principals d’aquest pla té com a objectiu implicar la societat en la conservació del patrimoni natural i la biodiversitat.
En aquest marc, el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural promou una col·lecció de guies adreçades als centres educatius que situen la conservació de la biodiversitat com a eix de treball educatiu als centres.
La primera Guia de la col·lecció és “Ciència Ciutadana i Natura. Un repte per a l’Educació per a la Sostenibilitat”. Aquest manual posa en primer pla el concepte de ciència ciutadana, que l’entenem com una forma de relació entre la societat i la ciència que fomenta la participació activa de la ciutadania en activitats d’investigació científica, ja sigui amb el seu coneixement, amb el seu esforç intel·lectual o bé amb les seves eines i recursos. En aquest context de col·laboració, les persones participants voluntàries proveeixen de multitud d’observacions i dades experimentals els equips investigadors, cosa que permet a institucions científiques ampliar la seva capacitat de fer recerca fins a límits abans inimaginables. D’altra banda, els voluntaris, alhora que aporten valor a la recerca, adquireixen nous coneixements i habilitats, perspectives i mirades sobre la ciència i sobre allò en què se centra el projecte de ciència ciutadana.
Una de les primeres iniciatives al nostre país en involucrar a la societat en la recerca a través de la ciència ciutadana és el projecte Mosquito Alert, liderat pel científic del Centre d’Estudis Avançats de Blanes Dr. Frederic Bartumeus.

“Ciència Ciutadana i Natura. Un repte per a l’Educació per a la Sostenibilitat” destaca Mosquito Alert en el seu apartat “Experiències i aprenentatges”, ressaltant l’aportació que aquest projecte de ciència ciutadana fa a la conservació del patrimoni natural i la biodiversitat.