Vés al contingut

Increment dels cianobacteris en estanys d’alta muntanya: composició, causes i conseqüencies (CIANOMONT)

CIANOMONT

CIANOMONT
Aquest projecte del CREAF-CSIC, amb participació directa d’investigadors del CEAB-CSIC, busca estudiar els cianobacteris en els estanys d’alta muntanya i quin és l’impacte ambiental que causen, degut al recent increment d’aquests organismes.

Els estanys d’alta muntanya representen ecosistemes excepcionals per al seguiment del canvi global. Malgrat l’absència de signes evidents d’eutrofització, s’ha observat un augment d’algues litorals als estanys de muntanya d’arreu del món. Als Pirineus, s’ha detectat un increment en la proporció de cianobacteris als biofilms de les vores dels estanys, tot i que el seu impacte en els estanys de la Xarxa de Parcs Nacionals de muntanya encara no es coneix completament.

Aquest projecte té com a objectiu determinar si la proliferació de cianobacteris és un fenomen comú en aquests estanys, identificar-ne la composició i examinar els factors ambientals que en poden influir el desenvolupament. Per a això, es compararà la composició de les comunitats de cianobacteris mitjançant la seqüenciació del gen 16S rRNA en mostres recollides el 2011 i en l’actualitat en més d’un centenar d’estanys de la xarxa.

A més, es duran a terme experiments in situ per estudiar detalladament la proliferació de cianobacteris durant el període lliure de gel en estanys model. S’empraran mètodes de seqüenciació d’alta resolució (NANOPORE) per detectar la presència d’espècies productores de toxines que poden suposar un risc per a la salut. Es prestarà especial atenció a les variables causals que podrien desencadenar canvis sobtats en aquests ecosistemes.

L’objectiu final és avaluar les conseqüències i els riscos de la proliferació de cianobacteris per a la conservació d’aquests sistemes característics dels parcs de muntanya, així com establir mètodes pràctics de seguiment i gestió per al personal del parc.

 

IP – Marisol Felip Benach (UB, CREAF)

Altres participants:

Lluís Camarero (CEAB-CSIC)

Jordi Catalan Aguilà (CREAF-CSIC)

Arnald Marcer Batlle (CREAF)

Informació general del projecte

Import de finançament

83882€

Període de desenvolupament
Inici

13/12/2024

Fi

12/12/2027

Investigador/a responsable

Científic titular

Altres investigadors/es i personal implicat

Entitats finançadores

Institucions/col·laboradors

Xarxes socials del projecte

També et pot interessar

Mitjançant l’estudi de la relació entre rius, aqüífers i ambients terrestres, ENEO3 analitza com els processos naturals d’autodepuració poden contribuir a millorar la qualitat de l’aigua. El projecte es centra en la desnitrificació, un procés biogeoquímic clau per a convertir els nitrats en nitrogen gas i així reduir la contaminació de les aigües per excés de nitrogen.
El projecte BlauCat té com a objectiu avaluar l’estat actual del carboni blau als ecosistemes litorals de Catalunya i contribuir a l’elaboració d’un pla d’acció per a la seva conservació i restauració, com a eina de suport a les polítiques públiques de mitigació i adaptació al canvi climàtic. El projecte generarà una base de dades homogènia i georeferenciada sobre els estocs i fluxos de carboni blau a escala de país, així com una anàlisi del potencial de restauració d’aquests ecosistemes.
L'objectiu principal d'aquest projecte de recerca és co-desenvolupar bessons digitals per a la predicció de la quantitat i qualitat de l'aigua a les conques del Ter i la Tordera, incloent conques, embassaments i zones costaneres, contribuint a una gestió eficient dels recursos aquàtics, protegint els ecosistemes i maximitzant la seguretat hídrica en un context de canvi climàtic.
Se centra en l’anàlisi taxonòmica detallada i l’avaluació tròfico-funcional del macrobentos de substrat tou en diverses regions del món, amb l’objectiu és proporcionar assessorament científic rigorós que permeti completar els estudis de monitoratge i gestió de l’impacte ambiental de projectes.
El projecte té com a objectiu dissenyar solucions de tractament d’aigües residuals basades en la natura, específicament adaptades a les condicions d’alta muntanya.