Vés al contingut

Tempestes de canvi: com fenómens meteorológics extrems alteren els ecosistemes costaners mediterranis, els seus serveis i la seva percepció per part de la societat (STORM)

STORM

tempestes-de-canvi-storm
El projecte, de vocació explícitament interdisciplinària, persegueix, en primer lloc, documentar el paper de les tempestes com a agents de canvi per a la vegetació costanera mediterrània, tant emergida com submergida (praderies submarines, vegetació de maresmes i de dunes).

El deteriorament generalitzat dels ecosistemes associats a la vegetació costanera a la Mediterrània, al costat de l’aparent indiferència o, almenys, inacció per part de la societat respecte a aquest deteriorament dibuixa un futur poc esperançador, no només per als ecosistemes en si, sinó també per a les comunitats humanes el benestar de les quals depèn, directament o indirectament, d’ells. Les tempestes extremes tenen una excepcional capacitat de destrucció, que afecta béns i infraestructures, però també els ecosistemes i, per tant, compromet els béns i serveis que se’n deriven. Alhora, afecten el paisatge cultural, posant en evidència la força del canvi ambiental i orientant els predicats sobre les relacions entre humans i natura.

El present projecte, de vocació explícitament interdisciplinària, persegueix, en primer lloc, documentar el paper de les tempestes com a agents de canvi per a la vegetació costanera mediterrània, tant emergida com submergida (praderies submarines, vegetació de maresmes i de dunes). Es cartografiarà l’impacte de tempestes recents, tant extremes (decadals o seculars) com fortes (anuals) sobre aquests ecosistemes, alhora que es determinen els elements i mecanismes que determinen la seva regressió i la seva resiliència (Objectiu 1). Per a això, s’explotaran dades ja existents sobre dues tempestes extremes (la del dia de Sant Esteve de 2008 i la recent tempesta Glòria, gener de 2020), els catastròfics efectes de la qual ja es van investigar en diferents projectes, específics o oportunistes. Aquesta informació existent es complementarà amb dades de camp obtingudes mitjançant mètodes per a la mesura de moviments de sediment, que s’aplicaran després de les tempestes que es produeixin durant la vida del projecte. En segon lloc, s’avaluaran els impactes de les tempestes sobre béns i serveis associats a aquests ecosistemes, específicament emmagatzematge de carboni, protecció costanera, manteniment de la biodiversitat i serveis en forma de contribució al patrimoni cultural (Objectiu 2). Així mateix, s’estudiarà de quina manera les tempestes influeixen (o han influït) sobre la percepció social dels ecosistemes afectats i dels serveis associats (Objectiu 3), estudi que s’abordarà des d’una perspectiva autènticament interdisciplinària, en estreta col·laboració entre ecòlegs i científics socials. Finalment, s’aprofitarà la rellevància mediàtica de les tempestes i les seves conseqüències per aprofundir i millorar la percepció social i l’actitud de la població respecte a la vegetació costanera (Objectiu 4).

Amb aquesta finalitat, s’actuarà, d’una banda, mitjançant treball amb gestors i responsables de l’Administració, de manera a explorar conjuntament les possibilitats d’incrementar, o almenys protegir, la resiliència dels ecosistemes. D’altra banda, s’implicarà en el projecte a un conjunt d’artistes creatius, per tal de construir una espècie de narrativa de la tempesta mitjançant pintures, exposicions, documentals i altres mitjans, que incideixi en la millora del relat col·lectiu sobre els riscos del canvi global en general i en particular sobre aquests ecosistemes poc coneguts del gran públic.

Globalment, el nostre objectiu és entendre les tempestes com un estressor de la vegetació costanera, però alhora també com a agitadores culturals que estimulin el suport de la societat a aquests ecosistemes pretèrits.

Informació general del projecte

Import de finançament

222.914€

Període de desenvolupament
Inici

01/09/2021

Fi

28/02/2025

Departament

Investigador/a responsable

Investigadora científica

Entitats finançadores

Institucions/col·laboradors

Logo CEAB

Xarxes socials del projecte

També et pot interessar

Aquest projecte es desenvolupa en el marc d'un ajut i-COOP, Programa del CSIC de Cooperació Científica per al Desenvolupament, que té per objectiu estimular la col·laboració dels grups de recerca del CSIC amb grups de recerca internacionals de països receptors d'Ajuda Oficial al Desenvolupament mitjançant la realització d'estades de formació, treball i especialització dels grups de recerca de les entitats participants.
Les espècies no nadiues aquàtiques s’estan expandint arreu del món a causa de l’activitat humana, però encara se sap poc sobre com es produeixen i evolucionen aquestes invasions. Aquest projecte pioner utilitza ADN ambiental per estudiar les fases d’invasió biològica en diferents ecosistemes aquàtics, amb l’objectiu d’entendre millor aquests processos i aportar eines per afrontar la crisi de biodiversitat.
El projecte esGLEON impulsa la participació espanyola en la xarxa científica global GLEON per estudiar i mitigar els efectes del canvi climàtic en llacs i embassaments, coordinant equips de recerca, reforçant el lideratge internacional i promovent polítiques de gestió sostenible dels recursos hídrics.
La nova Xarxa d’Investigació sobre Ecosistemes de Carboni Blau a Espanya busca reunir experts de tot l’Estat per impulsar la conservació de maresmes i praderies marines. L’objectiu és generar coneixement, assessorar les administracions i promoure polítiques i projectes que aprofitin el potencial dels ECA per lluitar contra el canvi climàtic i afavorir la sostenibilitat.
Atesa la recent detecció de Perkinsus infectant musclos cultivats a la zona d’aqüicultura del Delta de l’Ebre i la manca de coneixement pel que fa a la seva diversitat, distribució i ecologia, aquest projecte té com a objectiu avaluar l’estat epidemiològic de la malaltia Perkinsosi en el sector de l’aqüicultura del musclo a Catalunya, per tal d’entendre el seu potencial impacte.