Vés al contingut

Efectes socials i ecològics de l’extracció de peixos als ecosistemes de muntanya (FishME)

FishME

Les amenaces als ecosistemes aquàtics de muntanya són múltiples. S'ha identificat que la població de peixos en llacs on naturalment no n'hi havia és una d'elles i resulta particularment perjudicial per a la qualitat de l'aigua i per a la biodiversitat.

Projecte de col·laboració

Context: Les amenaces als ecosistemes aquàtics de muntanya són múltiples. Tot i això, a més del canvi climàtic, s’ha identificat que la població de peixos en llacs naturalment sense peixos és particularment perjudicial per a la qualitat de l’aigua i la biodiversitat. A causa de la magnitud de l’impacte ecològic i l’abast global de les introduccions de peixos als llacs de muntanya, els peixos introduïts són potser l’amenaça més important per a la biodiversitat, el funcionament dels ecosistemes i la qualitat de l’aigua dels llacs de muntanya . Aquesta amenaça és particularment important ja que les introduccions de peixos coexisteixen amb una sèrie d’altres activitats antropogèniques, com ara el creixement de la població humana, el canvi d’activitats econòmiques, el canvi en l’ús de la terra, la urbanització, la contaminació, la pèrdua i degradació dhàbitats aquàtics, la sobreexplotació, les modificacions dels fluxos i les emissions exòtiques. invasions d’espècies. Junts i en interacció amb el canvi climàtic, aquests factors acceleren i exacerben la degradació ambiental i ecològica dels ecosistemes aquàtics de muntanya i la pèrdua d’espècies i formes de vida úniques. Tot i les grans preocupacions sobre la salut i el funcionament a llarg termini dels ecosistemes aquàtics, els estudis experimentals i de restauració que vinculin la població de peixos amb la contaminació, l’ecologia de les malalties aquàtiques i la salut dels ecosistemes encara són escassos.

Activitats principals: FishME utilitzarà un enfocament multidisciplinari i transdisciplinari, analitzant limpacte biològic dels peixos, lefecte sinèrgic dels peixos i la contaminació i el potencial de recuperació dels llacs de muntanya a partir de la població de peixos. Aquestes troballes se sintetitzaran en un context socioecològic a FishME Management Toolbox, vinculant el nostre treball amb la conservació basada en evidència i el treball de GEO Mountains. Per tant, la caixa d’eines serà una font d’informació important sobre mètodes d’eliminació, anàlisi d’impacte, enfocaments de restauració i processos de recuperació en llacs de muntanya, per a administradors de parcs nacionals i regionals, formuladors de polítiques, conservacionistes i altres parts interessades a les muntanyes. Aquests diferents grups estaran involucrats al projecte al llarg de tot el projecte, amb reunions informals més petites entre socis i autoritats locals, i tallers més grans per abordar preguntes més específiques.

Resultats i impactes esperats: FishME brindarà la base de coneixements per comprendre les compensacions entre els beneficis econòmics i socials de la introducció de peixos i l’impacte de la població de peixos als ecosistemes aquàtics de muntanya. La investigació interdisciplinària i transdisciplinària proposada a FishME també té com a objectiu codisenyar i brindar el coneixement necessari per guiar les estratègies de governança i gestió cap a la conservació, restauració i salvaguarda a llarg termini dels ecosistemes aquàtics de muntanya i la seva biodiversitat única. Centrant-se en la restauració de llacs de muntanya, FishME aborda aquesta bretxa i proporciona als formuladors de polítiques, autoritats, institucions i professionals la informació necessària per donar suport a la inversió en polítiques i mesures de gestió apropiades que puguin ajudar a revertir les pèrdues actuals d’espècies i hàbitats daigua dolça de muntanya i la degradació de salut dels ecosistemes i la vida silvestre.

Contribució del projecte a les polítiques i/oa la societat: La investigació innovadora de FishME consistirà a avaluar el potencial de recuperació dels llacs de muntanya a partir de la introducció de peixos. Amb FishME Management Toolbox, permetrem que la ciència predigui els impactes futurs a la salut de l’ecosistema dels llacs de muntanya i els riscos socioeconòmics resultants per a la societat. FishME està responent a les Metes d’Aichi per a la Diversitat Biològica 14 (ecosistemes i serveis essencials salvaguardats) i als objectius de desenvolupament sostenible 14-15 de les Nacions Unides (Vida submarina, Vida terrestre), 13 (Acció pel clima), 6 (Aigua neta) i 12 (Consum responsable). & producció). Aquestes polítiques són molt importants en un context de muntanya i estan d’acord amb el pla de restauració de la naturalesa de la UE dins de l’Estratègia de Biodiversitat de la UE per al 2030 i la Directiva Marc de l’Aigua (2000/60/CE) . El suport a FishME crea una oportunitat única per establir i posteriorment enfortir l’enllaç entre l’ecologia funcional, la socioecologia, l’ecologia microbiana, la limnologia i la biologia de sistemes, un pas molt rellevant i innovador en la investigació, la restauració i la conservació de la biodiversitat moderna.

Experimentació, casos d’estudi:  Els estudis es realitzen en llacs de Romania, Itàlia, Àustria, França i Espanya.

Informació general del projecte

Import de finançament

780.638€

Període de desenvolupament
Inici

01-04-2022

Fi

31-03-2025

Departament

Investigador/a responsable

Científica titular. Responsable científica del Servei de Cromatografia

Altres investigadors/es i personal implicat

Entitats finançadores

Institucions/col·laboradors

Xarxes socials del projecte

També et pot interessar

BREATHE desenvolupa un sistema global basat en sensors per monitorar la salut dels rius mitjançant l’oxigen dissolt i el metabolisme fluvial, vinculant les funcions de l’ecosistema amb serveis com la regulació del clima i la purificació de l’aigua.
Aquest projecte es desenvolupa en el marc d'un ajut i-COOP, Programa del CSIC de Cooperació Científica per al Desenvolupament, que té per objectiu estimular la col·laboració dels grups de recerca del CSIC amb grups de recerca internacionals de països receptors d'Ajuda Oficial al Desenvolupament mitjançant la realització d'estades de formació, treball i especialització dels grups de recerca de les entitats participants.
Les espècies no nadiues aquàtiques s’estan expandint arreu del món a causa de l’activitat humana, però encara se sap poc sobre com es produeixen i evolucionen aquestes invasions. Aquest projecte pioner utilitza ADN ambiental per estudiar les fases d’invasió biològica en diferents ecosistemes aquàtics, amb l’objectiu d’entendre millor aquests processos i aportar eines per afrontar la crisi de biodiversitat.
El projecte esGLEON impulsa la participació espanyola en la xarxa científica global GLEON per estudiar i mitigar els efectes del canvi climàtic en llacs i embassaments, coordinant equips de recerca, reforçant el lideratge internacional i promovent polítiques de gestió sostenible dels recursos hídrics.
La nova Xarxa d’Investigació sobre Ecosistemes de Carboni Blau a Espanya busca reunir experts de tot l’Estat per impulsar la conservació de maresmes i praderies marines. L’objectiu és generar coneixement, assessorar les administracions i promoure polítiques i projectes que aprofitin el potencial dels ECA per lluitar contra el canvi climàtic i afavorir la sostenibilitat.