Finalitza l’estada d’estudiants del programa “Joves i Ciència”

La iniciativa, impulsada per la Fundació Catalunya La Pedrera, té per objectiu fomentar les vocacions científiques. Inclou estades en centres de recerca com el CEAB-CSIC.

Aquest 28 de juliol ha estat l’últim dia de feina al CEAB per l’estudiant de primer de batxillerat que enguany hi ha fet l’estada del programa “Joves i Ciència”. Durant dues setmanes ha pogut treballar colze a colze amb personal de recerca tant a les instal·lacions i laboratoris que el centre té a Blanes com a l’Urban River Lab, a Montornès del Vallès.

Entre les tasques concretes que ha dut a terme hi ha el treball de camp al riu La Tordera, al seu pas pel municipi de Sant Celoni. Allà hi ha recollit mostres d’aigua. Després – ja als laboratoris de Blanes- les ha preparat, analitzat i classificat segons la presència de macro, meso i microplàstics. Ho ha fet sota la tutela i l’acompanyament constant d’investigadors del centre, com la cap del departament d’ecologia continental Helena Guasch.

Una altra de les feines que ha completat ha estat la de determinar l’existència de microorganismes que poden viure als plàstics en una plastifera, preparada i analitzada al laboratori de biologia molecular.

L’estudiant del “Joves i Ciència” treballant al laboratori de biologia molecular

Valoració de l’estada al CEAB-CSIC

Candela Osberger, l’alumna que ha treballat dues setmanes al Centre, ha valorat l’experiència com a “molt bona. Ha estat ben real, totalment portat a la pràctica. Poder veure de primera mà què fa la gent que es dedica a la investigació diàriament, ha estat molt positiu”.

L’estudiant, que cursa batxillerat a l’Institut Jaume Vicens Vives de Girona, ha explicat els motius que la van moure a presentar-se com a candidata al programa de la Fundació Catalunya La Pedrera: “Les assignatures de ciència sempre han estat les que més m’han agradat. Vull tirar cap aquí professionalment. També em motiva molt la part de la sostenibilitat”.

El “Joves i Ciència” es desenvolupa en tres fases: el primer any, els cinquanta alumnes seleccionats per a participar-hi, fan una estada a MónNatura Pirineus. Comencen a treballar el tema de recerca escollit. El segon any, es fa l’estada a un centre d’investigació referent en els àmbits triats. En la tercera fase, els joves han de redactar i lliurar un article científic, fruit de la recerca duta a terme.

Obserger argumenta perquè van escollir el CEAB-CSIC per a la segona fase: “El meu  projecte de recerca és sobre fotosíntesi artificial i possibles nous combustibles, per buscar energies netes i renovables. Pel treball d’investigació que es fa al centre relacionat amb la contaminació per plàstics, amb el medi ambient, vam pensar que era molt bona opció”.

Fa anys que acollim estudiants d’aquest programa de la Fundació Catalunya La Pedrera. La col·laboració permet que els alumnes treballin les competències necessàries per dedicar-se a la investigació i, sobretot, contribueix al foment de les vocacions científiques.

Informació addicional:
Programa “Joves i ciència” de la Fundació Catalunya La Pedrera
Notícia anterior sobre l’estada al CEAB-CSIC d’estudiants del Programa