Amb l’objectiu d’aconseguir l’accés i la participació plena i equitativa en la ciència per a totes les dones i nenes, l’Assemblea General de Nacions Unides va proclamar l’11 de febrer com a Dia Internacional de la Dona i La Nena en la Ciència.
Encara actualment, les dones troben diferents barreres (algunes, evidents, i altres, molt més subtils) que dificulten la seva presència en la ciència, una cosa que es fa especialment palesa en la tria dels estudis científics i tecnològics per part de les nenes.
Segons la UNESCO, a escala mundial, les estudiants que cursen estudis superiors dins de l’àmbit de les ciències, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques (STEM) només representen un 30%. En tot el món, la presència de dones és particularment baixa en el camp de la tecnologia de la informació i les comunicacions (TIC), amb un 3%. Les ciències naturals, matemàtiques i estadística compten amb un 5% de les dones i, en enginyeria i construcció amb un 8%.
La celebració d’aquest dia és una oportunitat per organitzar activitats que ajudin a visualitzar la feina tant de les científiques com dels perfils científico-tècnics. És una ocasió per proporcionar referents femenins en aquests àmbits; per posar el focus en la necessitat de trencar la bretxa de gènere existent.
Les activitats d’aquest #11 F
Enguany prop de 600 alumnes d’11 centres educatius dels municipis de Blanes, Lloret de Mar, Palafolls, Malgrat de Mar, Tordera, Palafrugell i Barcelona participen a les activitats que hem organitzat des del CEAB amb motiu d’aquesta efemèride.
Concretament, dotze de les nostres investigadores aniran a les aules de 3r i 4rt d’ESO i de 1r de Batxillerat per qüestionar plegats els estereotips de gènere, parlar de la feina científica que duen a terme diàriament, de com van interessar-se pels seus àmbits respectius i hi van anar orientant els estudis i la carrera professional i de com dones i homes som igualment capaços de contribuir a l’excel·lència científica i tecnològica.
Les xerrades es duen a terme entre aquests 7 i 13 de febrer, ambdos inclosos. Les fan investigadores de disciplines diverses com la biologia marina, la limnologia, l’ecologia teòrica o les matemàtiques.
A banda de les sessions als instituts, des del CEAB també duem a terme una campanya a xarxes socials al voltant d’aquesta data. Als nostre perfil d’Instagram hi donarem a conèixer alguns conceptes encara poc coneguts, que posen nom a les nombroses barreres que encara es troben les dones només pel fet de ser-ho.
L’objectiu final de les activitats és conscienciar la sobre la necessitat de promoure un àmbit científic i tecnològic igualitari, i promoure que les nenes i noies puguin triar la seva carrera sense estar condicionades pels estereotips de gènere.