Petits científics a la riera d’Arbúcies

En aquest segon any de projecte les sortides amb els alumnes estaran lligades amb els àmbits de recerca dels investigadors del CEAB integrant els tres principals sistemes aquàtics amb els que treballem: rius, estanys i mar.
La primera d’enguany ha estat al Regàs, on tenim un accés fàcil a la riera d’Arbúcies, amb els 45 nens i nenes de tercer. La sortida ha estat plantejada com un repte fet des del CEAB als alumnes: ens cal el seu ajut per caracteritzar aquest tram de la riera i el bosc de les rodalies. Abans de la sortida les mestres a l’aula els han explicat els objectius i les tasques que haurien de dur a terme.

La riera d’Arbúcies és un dels afluents més importants del riu Tordera i volem que els nens i nenes l’observin i la coneguin des d’una perspectiva diferent. Aquesta riera ha format part de nombrosos estudis sobre la conca de la Tordera que el grup de limnologia de rius del CEAB ha dut a terme els darrers anys. Aprofitant aquesta experiència hem transmès als alumnes com hi treballen els investigadors. Els nens i nenes han desenvolupat algunes de les tasques que formen part la feina de camp necessària per obtenir les dades que permetran conèixer com és la riera i el bosc que l’envolta.

Un cop a la riera han mesurat diferents dades com l’amplada, la profunditat i la velocitat de l’aigua, per calcular el cabal. Han buscat i observat els organismes que hi viuen i el que més els ha encuriosit que és com s’ho fan per viure perquè no se’ls emporti l’aigua.  Al bosc han après com mesurar l’alçada d’un arbre, el seu perímetre per conèixer l’edat i amb les guies de camp han identificat algunes de les espècies d’arbres i insectes que hi han trobat.

macroinvertebrats
anotant

Cada alumne ha utilitzat el seu quadern de camp per dibuixar, anotar les dades i les observacions que després a l’aula utilitzaran per fer una descripció acurada de la zona estudiada.

La sortida va lligada a un treball posterior a l’aula amb dos objectius principals:

  • Utilitzar les dades recollides per obtenir les característiques morfològiques de la riera.
  • La identificació amb les guies de camp de les espècies d’arbres i arbustos més típiques, i l’observació a lupa binocular dels insectes trobats tant al bosc com a la pròpia riera serviran per fer l’inventari d’espècies de la zona.

Aviat farem una trobada entre científics i alumnes per compartir els resultats!

Reportatge de la Selva TV

Gràcies a la Selva TV per interessar-vos pel projecte!